Tot mai mulți șoferii trec de la mașini cu transmisie manuală la vehicule care au cutie de viteze automată, astfel că trebuie să învețe ce înseamnă P-R-N-D și în ce ordine se face selecția treptelor de viteză.
La vehiculele cu transmisie manuală, treptele de viteză sunt numerotate de la 1 la 16, în general. La acestea se mai adaugă încă o treaptă pentru marșarier (R – mers cu spatele).
Majoritatea autoturismelor au 5 sau 6 trepte de viteză, plus marșarier. La camioanele de mare tonaj sau autobuze se poate ajunge până la 16 trepte.
În schimb, la o un vehicul cu transmisie automată, nu ai decât P-R-N-D. Iar alături de acestea se pot regăsi D1, D2 sau D3.
Practic, mașina cu transmisie automată are doar două viteze pe care le poți selecta: înainte și înapoi. Iar celelalte două opțiuni sunt pentru a bloca roțile sau a lăsa mașina „pe liber”.
Iată ce înseamnă P-R-N-D, notate pe selectorul de viteze și cum trebuie folosite:
Pe lângă inscripția clasică PRND, mai putem avea și modurile S și M.
S este modul sport pe care unele cutii îl au, iar M este modul manual de selectare al treptelor, fie cu selectorul cutiei, fie cu padelele de pe volan.
Alte cutii automate au, de exemplu, D1, D2 sau D3. Acestea sunt trepte de viteză auxiliare, care pot fi folosite pentru a îmbunătăți performanțele în anumite condiții de drum. De exemplu, D1 poate fi selectată pentru a înainta mai ușor prin noroi sau nisip. D2 asigură un cuplu mai bun, când urci un deal, iar D3 oferă un demaraj mai puternic, atunci când intri într-o depășire, de exemplu.
Mașinile cu transmisie automată fac singure trecerea de la o treaptă de viteză la alta.
Deci, odată ce a fost selectat D, în funcție de presiunea aplicată pe accelerație, computerul va face automat trecerea de la o treaptă de viteză inferioară la una superioară. Iar când se reduce viteza, tot automat se va trece, progresiv, într-o treaptă inferioară.
Dar, pentru a trece din Drive în Parking, de exemplu, trebuie să mutați cu mâna schimbătorul, din D în P. Iar pentru asta veți trece schimbătorul și prin N și R.
La o cutie de viteze manuală, din „punctul mort” aflat la mijloc, poți muta schimbătorul direct în oricare treaptă. La mașinile cu transmisie automată, însă, cele 4 opțiuni sunt în linie. Astfel, prima este P, a doua e R, a treia e N și ultima D. După D pot fi adăugate și restul opțiunilor suplimentare (D1, D2, D3, etc.).